Przedszkole Nr 29
ul. Sycowska 1
02-266 Warszawa - Włochy
tel./fax 022 846 02 33
 
 

Grupa III B

 
Kochani kolejny tydzień zostajemy w domu, #zostanwdomu , mamy coraz więcej sygnałów, informacji, zdjęć od Was, to nas bardzo ważne, widzimy że staracie się i bardzo dziękujemy za zaangażowanie, jesteście wspaniali! Zaznaczamy jednak,wszystko co do Was wysyłamy jest dla chętnych. Staramy się przygotowywać dla Was zadania w taki sposób by w domu można było je samodzielnie wykonać, życzymy zdrowia bo teraz ono jest ważne!
 

Zachęcamy również do zakładki ,,Z ekologią na TY"-  ,,Propozycje zajęć i zabaw dla dzieci w domu",

gdzie na bieżąco będziemy informować o nadchodzących wydarzeniach zgodnie z Kalendarzem Ekologicznym                                

                                                                               -  projekt Sanepidu ,,Więcej wiem, mniej choruję"

                                                                                                  - ,,Eksperymenty"

Zajęcia z języka angielskiego będą umieszczane poniżej pod tematem kompleksowym

 

 

Zajęcia na tydzień:  Polska mój dom. (04.05 - 08.05)

 

Temat: Polskie symbole narodowe

- wysłuchanie wiersza "Katechizm polskiego dziecka" Władysława Bełzy
 
 
-nasz kraj - zabawa matematyczna, szeregowanie liczb od najmniejszej do najwiekszej (może to być strona z kalędarza miesiecznego, dziecko wycina cyferki, a potem przykleja je do kartki, jesli nie stanowi to dla dziecka problemu szeregowanie kolejnyć cyfr, prosimy wprowadzić utrudnienia, np. co druga, parzyste, itd)
 
 
 
-rozsypanki wyrazowe, ukryty wyraz - doskonalenie spostrzegawczości
 
-symbole narodowe - flaga, godło, hymn - dziecko wymienia symbole narodowe, opisuje ich wygląd,
 
 
- oglądanie monet przez lupę, omówienie ich wyglądu, opisywanie ich,
 
Miasta Polski
-"pocztówki" zabawa z pocztówkami, nazwy miast (analiza sylabowa), 
-odszukiwanie miast na mapie Polski 
-" Polskie miasta" - dopasowywanie symboli do miast, doskonalenie zdolności grofomotorycznej 
- "syrenka" praca plastyczna technika płaska origami
- dziecko podaje swój adres zamieszkania ( czy każdy go zna?)
 
Z czego słynie Polska?
- "co z Polski pochodzi?" - wybieranie produktów charkterystycznych dla Polski co najbardziej smakuje turystom?  z czego słynie Polska?
-sławni Polacy? 
- Słuchanie Hymnu Polski, Przypomnienie zwrotek hymnu, zwrócenie uwagi na szczególne zachowanie się podczas śpiewu/słuchania hymnu Polski
 
Krajobraz Polski
-Mapa Polski - przypomnienie wiadomości o mapie, oraz wspomnienie że grupa IIIB uczestniczy w programie Ogólnopolskim Pocztówkowe Przedszkole
-wprowadzenie litery J,j. doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej
 
Płynie Wisła płynie
-legenda o Wiśle - wysłuchanie opowiadania i pytania 
 
LEGENDA O WIŚLE – HANNA ZDZITOWIECKA

 

Wysoko nad szczytami gór wznosił się stary dwór króla Beskida, władcy całego pasma górskiego, i jego żony, Borany, władczyni okolicznych borów. Przez wiele lat oboje rządzili mądrze i sprawiedliwie, toteż wszyscy z żalem przyjęli wiadomość o śmierci starego króla.

Borana wezwała wtedy troje swych dzieci, by zgodnie z wolą króla podzieliły się władzą.

- Ty, Lanie, jako syn najstarszy, opiekować się będziesz polami i łąkami. Wy zaś obie, Czarnocho i Białko, rozprowadzicie wodę z górskich strumieni po polach i łąkach Lana, by wszystko, co żyje, miało jej pod dostatkiem.

Żywa, zawsze pogodna i wesoła Białka uśmiechnęła się do siostry i skacząc, i tańcząc zbiegła po skałach ku widniejącym we mgle dolinom.

Poważna i zasępiona Czarnocha skierowała się na drugą stronę góry i ostrożnie zaczęła schodzić ku zboczom. Wkrótce obie siostry spotkały się u podnóża.

- Płyniemy dalej razem! – zawołała ucieszona Białka.

- Nigdy się już nie rozstaniemy – zapewniła Czarnocha .

Nagle przegrodziła im drogę skała, pod którą czekał rycerz Czantor w kamiennej zbroi.

- Zatrzymajcie się, piękne córki Beskida i Borany. Dokąd tak spieszycie? Po co chcecie iść do nieznanej, odludnej i dzikiej krainy? Zostańcie tu.

Siostrom spodobała się ziemia Czantoria. Zostały więc i z wdzięczności za gościnę zrosiły strumieniami zbocza doliny, aż zakwitła tysiącami barwnych kwiatów, jakich nikt tu jeszcze nie widział.

Ale Ziemia rozkazała Czantorowi przepuścić córki Beskida przez skały, by poniosły wody dalej ku północy.

- Nie mogę pozwolić, byście obie płynęły w obce strony. Wyślijcie przedtem jedną falę na zwiady – poradził.

- Niech się rozejrzy, a gdy wróci, opowie, co widziała…

Czantor rozsunął skały i pierwsza fala wyszła przez nie onieśmielona, niepewna, co ją czeka.

- Idź, falo, któraś wyszła – żegnały ją siostry. – Idź przed siebie i wracaj co prędzej z wieściami o tamtych borach i lasach, o tamtych łąkach i polach…

„Wyszła” – bo tak nazwały tę falę powstałą z połączonych wód – wypłynęła przez skalną szczelinę.

Biegła żywo po kamieniach, pluszcząc i szemrząc beztrosko. Mijała ciemne bory i jasne zagajniki, zielone pola i ukwiecone łąki.

Wtem, gdy mijała skałę wawelską, wyskoczył ku niej zaczajony tam potwór okropny, smok ziejący ogniem. Przestraszona, bryznęła mu w oczy pianą wodną. Zasyczało, zadymiło i oślepiony smok skrył się na chwilę w pieczarze. Gdy wyjrzał, Wyszła była już daleko. Płynęła teraz przez urodzajne ziemie ku północy, kręcąc się i wijąc to w prawo, to w lewo, aby jak najwięcej świata zobaczyć, jak najwięcej pól zrosić wodą.

Przyłączyły się do niej mniejsze strumienie i rzeczki, które nie miały odwagi same zapuszczać się w obce, nieznane strony.

Płynęła coraz wolniej, coraz szerzej rozlewała swe wody, zmęczone długą drogą.

„Czas już chyba zawrócić” – myślała nieraz, ale ciekawość pchała ją naprzód.

Aż nagle zniknęły jej sprzed oczu lasy i pola. Poczuła dziwny słony smak, nieznany zapach dolatywał z północy. Nad sobą miała szare niebo, przed sobą szarą, nieogarnioną wzrokiem, łączącą się z niebem wodę, spienioną białymi grzywami. To było morze.

- Jakie to groźne, potężne i piękne – szepnęła.

Ale jej cichy głos zagłuszył gwałtowny szum, jakaś siła pociągnęła ją ku sobie i Wyszła, pierwsza fala wysłana z dalekich gór Beskidu, połączyła się z falami morskimi.

Czarnocha i Białka Na próżno czekały jej powrotu. Na próżno wysyłały za nią jedną falę po drugiej. Wszystkie biegły jej śladem i wszystkie po długiej drodze gubiły się w słonych wodach Bałtyku.

Z tych fal płynących nieustannie powstała wielka rzeka, już nie „Wyszła”, a Wisła, od której obie siostry przezwano Czarną i Białą Wisełką.

 

- Jacy bohaterowie występowali w tej legendzie?

- Jak nazywały się dzieci Beskida i Borany?

- Kto zastąpił drogę siostrom?

- Co zrobiły córki Beskida, by dowiedzieć się co jest za ziemią Czantora?

- Co zobaczyła wysłana przez siostry fala?

- Czy wróciła do sióstr?

- Skąd wzięła się nazwa rzeki Wisły?

- Z czym kojarzą Wam się imiona bohaterów legendy: Czantor, Beskid, Borana?

 

 

karty pracy:

 

 

 
 
 
Język angielski od pani Eweliny
 

Zapraszam serdecznie do wspólnej zabawy wszystkich domowników!

Rodzice pamiętajcie, bardzo ważna w nauce języka obcego jest systematyczność, dzięki niej Wasze dzieci szybciej zapamiętują poznane słówka i zwroty. Zachęcam zatem do wspólnych zabaw oraz regularnego odtwarzania, osłuchiwania dzieci z proponowanymi piosenkami i zabawami. Niech towarzyszą one podczas wykonywania codziennych czynności czy zabaw swobodnych dzieci (w tzw. „tle”). Może to być raz dziennie, np. podczas zabawy po śniadaniu. Jeżeli jednak Wasze dziecko nie ma na to ochoty, posłuchajcie go – nic na siłę. Zachęcam do słuchania potrzeb dzieci, obserwowania ich możliwości. Nie oceniajmy, nie zmuszajmy do mówienia w języku obcym, za to cierpliwie wspierajmy i motywujmy aby nauka sprawiała dzieciom przyjemność. Kształtujmy w nich pozytywne skojarzenia i doświadczenia, które w przyszłości zaowocują. Pozdrawiam. 

EMOTIONS AND FEELINGS – EMOCJE I UCZUCIA

 

  1. Powitanie.Hello everyone! Let’ssing a hello song!                       

Witam wszystkich serdecznie! Zaśpiewaj piosenkę na powitanie!

(śpiewaj i wykonuj czynności usłyszane w piosence)

https://www.youtube.com/watch?v=fN1Cyr0ZK9M

 

  1. Przedstawiamy się.

- Hello my nameis... Whatisyourname? - Hello my nameis…

- Cześć mam na imię... Jak masz na imię?    - Cześć mam na imię…

(podczas zabawy można podawać do siebie piłkę lub ulubioną maskotkę przedstawiając się)

 

  1. Powtórka.Do yourememberparts of the body?

Czy pamiętasz części ciała?

(zapraszam do śpiewania piosenki i wykonywania czynności poszczególnymi częściami ciała tj. w linku)

            https://www.youtube.com/watch?v=0UzIV2SDExU

 

  1. Nowy temat.Emotions and feelings.

Watch and listen. Oglądaj i słuchaj uważnie.

(zapraszam do obejrzenia piosenki, dzięki której poznasz uczucia tj. happy-wesoły,

sleepy-śpiący, angry-zły, tired-zmęczony, hungry-głodny)

https://www.youtube.com/watch?v=fMR8Hr9Xby4

 

  1. Zabawa.Try to name the feelings.  

Spróbuj nazwać uczucia.

(rodzic pokazuje poznane emocje na swojej twarzy, zadaniem dziecka jest odgadnięcie ich, po czym następuje zmiana ról)

 

  1. Pożegnanie.It’stime to saybyebye! Let’ssing a byebye song!

Czas się pożegnać! Zaśpiewaj piosenkę na pożegnanie!

https://www.youtube.com/watch?v=9tCSl_2ykgs

 

Pozdrawiamy
Małgorzata Sołtys, Anna Petkow